Eerste dagen in China - Reisverslag uit Qingyuan, China van Lars - WaarBenJij.nu Eerste dagen in China - Reisverslag uit Qingyuan, China van Lars - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in China

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Lars

12 Februari 2016 | China, Qingyuan

Hallo allemaal,

Weer een nieuw avontuur en wel naar China.
De vlucht naar Hongkong is vermoeiend, en de maaltijden zijn niet helemaal geweldig, maar verder is het wel relaxt en ik wordt ook als een Rus aangezien dus de stewardessen praten gewoon Russisch tegen mij. Eenmaal in Hongkong koop ik een soort OV-chipkaart voor de bus. Alleen is Hongkong Chinees dus even iets lastiger met communiceren dan Duits of Schotland en ook herken ik de tekens niet dus ja. Maargoed, met Engels kom je best ver dus na gewoon aan iemand te vragen voor de weg stap ik alsnog bij de goede bushalte over op de trein. Van hier ga ik naar de grensovergang met ShenZhen waar ik door 4 poortjes o.i.d. moet voordat ik in vasteland China sta.

(Voor de mensen die het niet weten: vasteland China heb je andere regels dan voor Hongkong (en Macau) dus ook tussenliggende grenzen).

Eenmaal in ShenZhen komt Etienne, een goede vriend van mij, mij ophalen en gaan we samen naar zijn huis. Samen gaan we op zoek naar een hostel en komen bij een hotel van 68 yuan of quai zoals ze hier zeggen, dat is omgerekend 10 euro. Bij Etienne thuis hadden we alleen wat vruchtenyoghurt gedronken dus we hebben beide wel redelijk trek dus we eten noedels bij een moslim restaurant (hier is het makkelijker om iets zonder varken te kiezen), we kopen wat vuurwerk onderweg en gaan met vrienden van Etienne naar een winkeltje waar ze drank verkopen en een terrasje hebben, hier steken we ons vuurwerk af om vervolgens naar een club te gaan en heel laat in het bed te belanden. Alleen bedden zijn hier keihard en ik had nog een knalerwtje in mijn zak die tijdens mijn slaap afgaat, dat en vuurwerk dat de hele nacht doorgaat maakt dat ik niet geweldig slaap.

De volgende dag slapen we dus uit en gaan we daarna de campus van de ShenZhen uni verkennen en rennen we over een berg in ShenZhen. Ik kom er vandaag ook achter dat mijn hotel niet geweldig is: Het toilet spoelt niet zo goed door, de afvoer lekt (dit was al redelijk snel gefixt) en het rood-blauwe stipje dat warm en koud aangeeft op de douche was omgedraaid dus dan kan je lang wachten op warm water. In ShenZhen hebben we verder nog een beetje rondgelopen door het park en over een dichtbijgelegen berg voor we ons klaar maakten om te gaan reizen.

Dus twee dagen geleden zijn we met de trein naar QingYuan gegaan (die we bijna mistten), hier aangekomen werden we meteen welkom geheten door iemand uit QingYuan die ons door het park van QingYuan heeft rondgeleid. In dit park werd al duidelijk dat mensen hier niet veel buitenlanders zien. Mensen maken stiekem foto's van ons en mensen willen met ons op de foto. Best grappig.

De volgende dag verkennen we de prachtige natuur van QingYuan wat een sterke tegenhanger is van de de stad wat nogal een rotzooitje is, want mensen gooien alle rommel op straat. Etienne kan natuurlijk alles in het Chinees regelen, maar als Etienne geen Chinees praat worden alle niet essentiële dingen opeens een stuk leuker. Met gebroken Engels dat maar een klein beetje beter is dan mijn Chinees komen we niet ver. Dus wordt het een soort van uitbeelden party&co stijl. Ook worden andere mensen erbij gehaald die beter Engels zouden kunnen, maar in de praktijk valt dit best tegen. Als we even zeker willen weten wat er precies gezegd was, dan vroeg Etienne het gewoon in het Chinees. Waarna zij helemaal van slag waren dat we dus gewoon Chinees kunnen spreken en hen dus keihard voor de gek hadden gehouden.

Dit hadden we ook gisterenavond gedaan toen we naar een club waren gegaan om eens te kijken hoe dat hier is. Hier staat de bas zo hard dat je er bijna van moet kotsen, maar dit went na een tijdje. Zo trekken wij met ons westerse uiterlijk veel aandacht van dames, voor sommige die genoeg lef hebben genoeg om even langs te komen voor een praatje met behulp van vertalingsapp, en ook genoeg om uitgenodigd te worden voor eten nadat we weer weg gaan.

Vandaag gaan we uit eten met een local en hebben we ons verder gewoon ontspannen.

  • 12 Februari 2016 - 08:59

    Arno Van Engelenburg:

    Hoi Lars

    Gaaf dat we via deze blog met je mee mogen reizen. Hoe laat jij vuurwerk afgaan als je slaapt?
    Een hotel van 10 euro kan toch ook niet perfect zijn?
    Wel het v-teken maken met je vingers als je met een chinees op de foto gaat. Anders hoor je er volgens mij niet bij.

    Enjoy

  • 13 Februari 2016 - 17:24

    Scipio:

    hoi lars,

    deze blog is echt lachen man!


    ave Scipio

  • 23 Februari 2016 - 04:17

    Etienne:

    Aight, Lachen man! :D

  • 23 Februari 2016 - 04:17

    Thijs:

    Ik ben dik

Tags: lachen man

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Lars op reis naar Azië

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 16232

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 12 Februari 2016

zuidoost Azië

04 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: