Dagelijks leven in Israël #01 Krav Maga en de kerk - Reisverslag uit Rehovot, Israel van Lars - WaarBenJij.nu Dagelijks leven in Israël #01 Krav Maga en de kerk - Reisverslag uit Rehovot, Israel van Lars - WaarBenJij.nu

Dagelijks leven in Israël #01 Krav Maga en de kerk

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Lars

12 April 2014 | Israel, Rehovot

Het is weer een tijdje geleden sinds mijn vorige blog, alleen ik heb geen geweldig mooie verhalen over plekken waar ik geweest ben aangezien ik maar heer kort in Massada en En Gedi ben geweest. Dus daar valt niet echt iets over te vertellen behalve dat het erg gezellig was. Een andere keer zal ik hier nog wel heen gaan en een leuk verhaal schrijven. Bij deze dus dan een blog over het meer dagelijkse/wekelijkse leven hier.
Afgelopen zondag is Martin terug gevlogen naar Duitsland en ondertussen heb ik een Poolse kamergenoot genaamd Wojtek. Maar even terug naar Martin, als afsluiting van zijn verblijf hier ben ik donderdag avond samen met Danielle, Martin en wat collega’s van Martin naar een bar in Rechovot geweest. En zaterdags samen met Tomek, mijn voorganger als Martins kamergenoot, naar Tel Aviv gegaan. Martin was namelijk al eerder naar Tel Aviv gegaan om op het strand te gaan liggen, het was hier namelijk 29 graden. Als we bij de club zijn aangekomen neem ik alvast afscheid, de club is namelijk 23+ en de vorige keer kwam ik er niet in, maar nee heb je ja kun je krijgen dus ik probeer het, en tot mijn verbazing mag ik gewoon naar binnen. Niet dat het binnen heel geweldig is maar toch... midden in de nacht of beter gezegd vroeg in de ochtend nemen we definitief afscheid van Martin en gaan Tomek en ik samen weer terug naar Rechovot.

Op basis van Martin’s uitleg ben ik tussendoor Rechovot nog een beetje wezen verkennen, en de geheime supermarkt gevonden. De uitleg begon als volgt: “Bij de goede fallafelbar op Herzlstreet ga je het steegje in de trap af en dan ben je er” En dat klinkt misschien redelijk makkelijk voor Nederlandse begrippen. Maar de Herzlstreet is ongeveer evenlang als van station Doetinchem naar station De huet, Lent naar Nijmegen of Utrecht Centraal naar Overvecht, denk dat iedereen nu wel een afstand in gedachten heeft. Bedenk dan ook dat ik geen fiets heb en om het nog iets lastiger te maken, Herzl is ook het centrum van de stad en bijna elke eettent heeft wel fallafel. Uiteindelijk met een nog iets betere beschrijving er toch gekomen. En wat blijkt deze supermarkt is een stuk goedkoper dan de vorige waar ik heen ging en hoewel deze supermarkt redelijk verstopt is weet ieder ander het te vinden met lange rijen voor de kassa tot gevolg. Gelukkig hoef ik niet heel veel dingen te kopen en kan in naar de snelkassa, ik heb namelijk al verse groenten (eigenlijk alleen wortels) op de Suq gekocht. En om de verkenningstocht af te maken ben ik ook in alle herenkledingzaken geweest in de shoppingmall. Allemaal kleine dingen maar ik voel me nu een stuk zelfverzekerder als ik nu over straat loop of door de shoppingmall!

En dan nu wat ik zo’n beetje doe hier, laat me je meenemen naar maandagochtend, rond 9 uur sta ik op, weer in een lege kamer aangezien Martin weg is en mijn nieuwe kamergenoot, pas woensdag komt. In de keuken stop ik twee pita broodjes in de oven, boterhammen heb ik gisteren al met pindakaas besmeerd dus in de tussentijd alle tijd om mijn Frans te oefenen met Duolingo en de tijd te vergeten. Nadat ik mijn aangebrande pita’s gevuld met coleslaw heb opgegeten pak ik mijn tas in: fles water, broodtrommel en laptop accessoires en loop met de laptop in de hand naar werk. Hier aangekomen bedenk ik wat ik ga doen vandaag en omdat ik moet wachten op mijn begeleider begin met lezen op internet voor leuke research minors in Heidelberg. Even later samen met Erika naar de celkweek, dit is mijn eerste keer dat ik zelf aan de slag mag in de celkweek, eerst onder begeleiding. Rond 1 uur wordt er een beetje rondgevraagd wie er allemaal gaan lunchen, en of je eten bij je hebt of moet halen. Je kan namelijk ook eten kopen in een soort van kantine niet ver hiervandaan, en hoewel de helft van het lab daar eten haalt vindt eigenlijk niemand het echt lekker... Gelukkig heb ik mijn boterhammen met pindakaas :) Na de lunch is het zover, DE Volleybal wedstrijd van het jaar! Ons lab tegen de tot nu toe koploper van het toernooi. Het toernooi is zo belangrijk dat mijn stagebeoordeling deels zal afhangen van mijn prestaties op het veld. Echt!? Nee eigenlijk niet, maar mijn PI is wel heel fanatiek. Helaas hebben we met 2 punten verschil verloren, maar dankzij mijn Nederlandse lengte aan het eind toch nog een paar punten kunnen scoren, misschien zit volleybal toch ook een beetje in de familie. Overigens we hebben alleen verloren omdat de bal stuk ging en had uiteraard niks te maken met dat onze tegenstanders mogelijk beter waren. Aan het eind van de wedstrijd is er gratis fruit, dus daar maak ik dankbaar gebruik van om mijn dagelijks portie fruit binnen te krijgen, en het gemiddelde van de week iets op te schroeven. Ook bier is aanwezig, en als ik een blik bier pak van een voor mij nog onbekend merk, krijg ik meteen reacties, mag jij wel alcohol drinken? Ben je wel oud genoeg? Ik ben namelijk de jongste van het lab, misschien wel van het hele instituut! En krijg dit soort reacties trouwens vaker, "Lars ga naar het aquarium, er is happy hour met falafel, je moet er nog van groeien!" (ik ben de langste van het hele lab). En Ido, het labhoofd maakt het meest van dit soort grappen, maar dat houd de sfeer erin. Overigens alcohol drinken tijdens werk is geen probleem, maar ik doe het op deze keer na dan eigenlijk niet. Met een mix van teleurgesteldheid omdat we verloren hadden en trots omdat we geen nederlaag hadden geleden lopen we terug naar het lab waar alles weer normaal is en ik verder ga met DNA isoleren.

Eigenlijk kan ik over elke dag wel iets schrijven maar dat zou een beetje langdradig worden dus vraag maar als ik weer terug ben. Dus als we dinsdag even overslaan zijn we aangekomen bij woensdag, het lab was niet heel interessant om over te schrijven, net als op zondag werk ik op woensdag altijd iets harder of plan ik alles iets strakker zodat ik op tijd weg kan voor Krav Maga. Dus zo rond 5 uur verlaat ik het lab en stap ik in de trein naar Tel Aviv-HaShalom vanwaar ik naar de sportschool loop. In de sportschool zijn twee Krav Maga trainers, de een kan goed Engels en zelfs een beetje Nederlands de ander kan iets minder goed Engels, maar over het algemeen zeggen de gebaren genoeg. Afgelopen zondag hadden we al verdediging gehad tegen een mes-aanval waarvan ik een flinke blauwe plek heb overgehouden, en na een warming-up gaan we nu verdedigen tegen een aanval met een honkbalknuppel. Allemaal erg interessant! Nadat we klaar zijn douche ik gauw en ga ik meteen terug naar huis, want er is een Pizza-party! Heel erg lekker maar nog veel gezelliger!

En dan weer een redelijk normaal weekend gehad, met vrijdags boodschappen doen, en in de falafelbar voor de geheime supermarkt falafel wezen halen samen met Tomek en Alyona. Kama Ohleh Shalosh Falafel wat “hoeveel is drie falafel” betekent. Als je een beetje Hebreeuws spreekt en moeite doet, wordt dit altijd beloont met een vriendelijke lach, en extra behulpzaamheid, dus ik blijf oefenen volgende week weer Falafel! Want Martin had gelijk het was inderdaad goede falafel.

Vandaag voor het eerst naar de kerk geweest in Rechovot samen met Kate. Rond 10:30 worden we opgepikt bij de main-gate en worden we naar de kerk in de kibbutz genomen. De kerk is niet heel groot met maar 40 mensen, beter gezegd heel klein en in het begin erger ik me er een beetje aan, want geen band, geen grote menigte waar je je in kan verstoppen tot je je een beetje meer op je gemak voelt, en ik neem me stiekem voor om hier niet meer te komen en iets groters te zoeken. Om 11 uur begint de dienst met een oproep voor gebed en erna is er eerst een korte thee pauze die wordt opgevolgd door een preek die in het Hebreeuws is maar in Engels en Russisch wordt vertaald, de preek is heel duidelijk maar gaat toch diep in op de stof, daar hou ik wel van, en nu moet ik toch zeggen dat het wel iets heeft. Voor en na de preek wordt er ook gezongen, vooral in het Hebreeuws wat deels wel vreemd is en soms zelfs lastig is, maar anderzijds klinkt Hebreeuws ontzettend cool! Maar toch ben ik wel blij als er een Engels liedje langskomt die ik ken. Aan het eind van de dienst lijkt het alsof ik de helft van de kerk al ken, oh wacht dat doe ik eigenlijk ook :P . En iedereen kent mij nu, aangezien ik tijdens de medelingen meteen werd welkom geheten wat me toch een beetje verraste, en nog eens werd bedankt voor mijn bezoek aan het eind van de dienst als : “Lars from Holland, the land below the water” :P Mijn voornemen is nu wel omgeslagen naar: laat ik hier vaker komen!
Na de dienst kom ik erachter dat Kate en ik schijnbaar nogal op elkaar lijken, want we werden telkens gevraagd of ik Kate's broer was. Dus om het voor iedereen makkelijk te maken heb ik Kate geadopteerd, dus nu heb ik een zus! Foto's komen nog wel een keer ;)

’s Middags een gezellige picknick gehouden met wat huisgenoten op een grasveld op de campus. Waarbij iedereen wat had meegenomen en er een hoop mooie foto’s zijn gemaakt met Tomek’s geweldige camera! Deels door mij!
Overigens ik weet nu hoe ik nu “Het komt wel goed schatje” (zoals in de roosvicee reclame) moet zeggen in het Hebreeuws (yihiyeh beseder metukkah), dus dit doe ik nu bij elke gelegenheid in het lab. Tja je moet wat als je Hebreeuws nog niet zo goed is...

En dat was al weer het einde van deze blog! Dus Shavua tov (fijne week)!
Oh en meestal duurt het wat langer voor ik foto's heb dus deze staan vaak pas later bij de blog, dus kijk af en toe even terug :)

Iedereen bedankt voor de reacties, dit is het leukste van een blog schrijven!
Bart: nee zelf heb en had ik het nog nooit eerder meegemaakt dat gediscrimineerd wordt vanwege de holocoast... maar ik ben dan ook niet Duits, Martin had het zelf al wel vaker meegemaakt.
Shalom Arno: Tja meningen verschillen, ga waarschijnlijk naar Duitsland voor Master, daar is het gratis plus is beter dan Utrecht.
Jasper: Dank je :)
Niels: ik denk dat je eindconclusie precies is wat je daarvan moet maken... dat ik me vermaak hier :)
Oma Ellie: Leuk om te lezen dat je van mijn blog geniet! Verder heb je wel deels gelijk, op die 5 dagen regen na is het hier droog en warm met heel af en toe bewolking maar over het algemeen heel veel zon. Zoveel dat ik soms wel naar een dagje regen verlang!

  • 12 April 2014 - 21:22

    Annemiek:

    Ha die Lars!!

    Wat schrijf je leuk zeg!! Ik zie het allemaal voor mij. Fijn om te lezen allemaal.

    Ben inmiddels wel vreselijk nieuwsgierig wat de bezoekjes aan al die herenkledingzaken te maken hebben met meer zelfverzekerdheid. Heb je daar iets gekocht. En wat dan?????

    Grappig trouwens dat jij met jouw looks binnenkomt in een zaak waar de minimumleeftijd 23 is en neef van bijna 30 vanwege zijn looks geen alcohol meekrijgt.

    Werk ze morgen weer. En ik kijk weer uit naar je volgende bericht.

    Liefs (tante

  • 13 April 2014 - 08:40

    Arno:

    Boker Tov,

    Leuk verslag weer. Ik ga zo naar Amsterdam, om te preken.
    Hopelijk heb ook ik een duidelijke en diepe boodschap.

    Het ga je goed.

  • 13 April 2014 - 18:47

    Sonja:

    als dat lab niets wordt kan je wel verslaggever worden,
    ik liep ff met je mee.

    Ik ben net als annemiek wel nieuwsgierig naar het geen je gekocht hebt
    en het verhaal over die geadopteerde zus is nu ook duidelijk.

    Gaaf dat het gewone leven in Israel ook interessant is,
    en aankomend week pasen , maar ik zag in mijn agenda staan dat morgen al een sederavond is en de Pesach dinsdag al begint, ben benieuwd of je daar ook iets van mee kan maken.

    X spreek je morgen

  • 14 April 2014 - 17:11

    Oma Van Beurden:

    Hallo Lars,

    Hier ben ik dan weer ! Heb net zoals de vorige keer genoten van je verslag over je belevenissen, je maakt toch wat mee zeg !
    En wat betreft je lengte waar ze grapjes over maken Kan je alleen maar voordeel van hebben Lars in het leven, als je een kop groter bent !
    Ik ben tenminste blij dat de combinatie van familie van Engelenburg en familie van Beurden een respectabele lengte hebben opgeleverd voor onze nakomelingen !!!!!!!!!!
    Ik vind dat ik dit maar eventjes goed gezegd heb !

    Nu zit ik een beetje te dazen en voordat ik nog meer gekke dingen ga zeggen ga ik dit epistel maar afsluiten !

    Knuffel Oma Ellie. Dag, dag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Lars de groetjes !!!!!!!!!!!

  • 15 April 2014 - 15:23

    Eldrid:

    Heuj Broertje!

    als je terug komt moet je het me maar leren van aanvallen met een knuppel man! dat doen wij hier niet :( Blauwe plekken horen er ook bij haha!
    Super gaaf dat je het zo naar je zin hebt!

    xxx

  • 16 April 2014 - 15:20

    Bart:

    Yo lars!

    Ik kreeg vandaag pas een mailtje dat er een nieuw verslag was :O!
    Maar mooi verhaal hoor :D!

    BTW. Upload je nog wel eens wat naar Sync? (zo heette dat toch xD?)
    Ik heb het namelijk op mn PC staan. :)

    Gr. Bart

  • 17 April 2014 - 14:28

    Jasper:

    Nice, weer een blog!
    Veel tijd in gestoken?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Lars op reis naar Azië

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 16213

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 12 Februari 2016

zuidoost Azië

04 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: